Īîōđåáčōåëņęč âõîä

Įāīîėíč ėå | Đåãčņōđāöč˙
Īîņōčíã
30.12.2010 13:54 - Socialtjansten registrerade som "familjevald" dotters "bublande mage"
Āâōîđ: semtomovi Ęāōåãîđč˙: Ëč÷íč äíåâíčöč   
Īđî÷åōåí: 5138 Ęîėåíōāđč: 0 Ãëāņîâå:
2

Īîņëåäíā īđîė˙íā: 30.12.2010 17:19


Ōķę īđåâåæäāė íā øâåäņęč 1 ėî˙ īî-ņōāđā ōåėč÷ęā îō áëîãā ėč ōķęā įā ėîč øâåäņęč č íîđâåæęč īîņåōčōåëč, ęîčōî ņ īđāâî ėč ņå îīëāęāõā, ÷å íå ėîãāō äā ÷åōāō áúëãāđņęč åįčę, įā äā đāįáåđāō ņëķ÷ā˙ ėč íāīúëíî. Ōåėāōā å īîä įāãëāâčå "Ęāę øâåäņęāōā ņîöčāëíā ņëķæáā īđåčíā÷č ņōîėāøíāōā číôåęöč˙ íā äúųåđ˙ ėč â äîėāøíî íāņčëčå" č čįëåįå īđåäč 2-3 ņåäėčöč íā áúëãāđņęč). Áëāãîäāđ˙ âč įā īđúņō÷åōāōā íî ėîæå č äā íå ãëāņķâāōå. Ōî ėî˙ō ņëķ÷āé å äúëúã č øčđîę č čėā áā˙ ėíîãî äā ãî đāįęāįâāė.

ĪĐÅÂÎÄ ÎŌ ÁÚËÃĀĐŅĘČ (Översättning)
 

Ņōđāíč÷ęāōā å â ęîíņōđķęöč˙ (Sidan är i konstruktion)


image



Socialtjänsten registrerade som "familjevåld" dotters "bubblande mage"

Januari 2007. Jag bor på den tiden ensam på Hyggestråket 1 i Uddevalla, Sverige, i en trerummare och kök,, hyreslägenhet. Jag går sjuk hemma p g a revmatismen (i själva verket, trots att Kassan har hittat på andra diagnoser) och även p g a dem oupphöriga långvariga virusinfektionerna och tar hand om mina tre ungar, men även om tre barn tillhörande en albanisk granfamilj (vilka har 15 stycken). Jag ger alla mat, barnen tillbringar sin tid hemma hos oss, ibland sover de över.  Tyst överenskommelse. För vilket ingen betalar mig. Ingen tackar till mig heller. Helt enkelt har jag  blivit "populär" bland föräldrarna i stadsdelen med min snälhet att passa deras barn när de själva är upptagna (Ibland tar jag hand om ett ukrainskt och 1 svenskt barn även).
Barnen har fullt upp med disco-maskerad inne i mitt vardagsrum nästan varje dag, eftersom här gör de inga hemma-läxor i grundskolan under första åtta åren.
Med min make är vi sedan 10 år frånskilda. Han har på den här tiden nya kontakter och ibland demonstrerar dessa arogant framför mig. Två gånger i veckan besöker oss för att hämta barna och att transportera dessa till deras karatekurs i stadscentrummet.

Fick besök av första grannen på den nya adressen. Men hon varnade mig: "Du måste känna till att här har vi mycket hemsk socialtjänst. Föräldrarna har vi bildat Förening mot socialtjänsten. De är hemska!" Tyvärr hon fick inte vidare uppmärksamhet från mig i frågan. Jag bemötte hennes varning med skepsis."De bortskämda svenskarna nu igen!" - tänkte jag då. Bra, men idag förstår jag att kvinnan helt enkelt uppfyllde sin plikt till solidaritet och kollegiall känsla mot mig med denna varning.

Den aktuella fallet, som traumatiserar mig fortfarande och därför behöver jag att "ventilera det", för att ventilera bort trauman, tillfogad mig utav min lokala socialtjänst, handlar om ett av besöken av min ex-make. Han försökte att strypa mig och innan han går, drar han av alla mina sladdar, inkluderande telefonsladdarna. Men konflikten sker inte framför mina barn - barnen sover lugnt inne på sitt barnrum. Alltså vi har inga vittnen. Innan han beger sig av varnar mig min ex- att han tänker ta livet av sig, och att nu är det jag som skall vara orsaken till hans självmord.
Jag försöker att förhindra den dumma förlusten utav ett mänskligt liv. Men hur? Jag har ingen telefonkontakt längre. Han har avstängt mig från världen via sladdarna. Jag kommer på iden om "internet". Därifrån uppmanar jag förtvivlat polisen och social tjänsten att besöka mig och att ta med sig till mig en mobiltelefon.

Det svarar som vanligen (den snälla mot mig) svenska polisen. På nätet meddelar jag min oro för detta självmord som möjligtsvis kommer att ske och polisen lovar att rädda hans liv. (Eller svarar snarare något i stilen "Han kommer ej att göra det! Denne som snackar gör det inte!".)

Äntligen! Två sociala arbetarinnor, utan att presentera sig för mig vilka de är, dycker upp vid min dörrtröskel med hela 78 timmar försenning! (För 78 timmar rent teoretiskt en människa kan bli ihjälslagen, mördad och nedgrävd tusen gånger , om denne är i fåra.) Bra, men de kommer utan det begärda mobiltelefonen i hand. Och utan gram medkänsla till mig som offer.

Det här är deras andra sociala s. k. "utredning". Intressant i detta sammanhang är att lägga ut, att under sin första utredning, har de tagit sidan av en rasistisk stalker jobbig för mina barn - grannen G. Karlsson. Således reste socialtjänsten sin första utredning på signal av samma denna G. Karlsson och huvudbekymmret för samtliga då var "varför jag saknade Svensk gardin". Tydligt för att G. Karlsson skulle spionera nattetid inne i min lägenhet obehindrat. Problemmet även var att jag ej släppte in G. Karlsson klockan 23.30 att gästa mig då hon brukade upp vid min dörrtröskel. Så då jag bad socialtjänsten centrum att de investerar i stället sina rika resurser på en resa till Bulgarien. Och jag bad de att se sig där då omrking om de skulle då lyckas upphitta några bulgariska hem utan gardiner på Botten Våningen där.

Denna deras utredning mycket fort lade de ner. Men inte ett ord öppnade socialtjänsten om trauman som G. Karlsson tillfogade åt mina barn, vilken granne förföljde barnen på barnlekplatsen "Släpp ner pinnen och åk hem utomlands. Det här är inte ditt land, Tattare!" - brukade G. Karlsson skrika från fjärde våningen av sin lägenhetsbalkong till dem även.

Vi fick dock stöd - från hyreshusets bostadsfirmans lokala enhetschef. Han besökte oss, lyssnade på min gråtande och blev upprörd. "Jag skall gå och skriva ut ett varningsbrev till G. Karlsson och Du skall inte tyga - gå och polisanmäl henne för trackasseri"- gav han ungefär det rådet, vilket han uppfyllde direkt. Han förklarade även för mig att "tattare" betydde ej "en tattar" som en etnos, utan "smutsig tjuvande zigenare".  Bra, då fick man veta vad som var problemmet.
Jag följde hans råd och polisanmälde emot den långvariga i flera månader stalking vilken traumatiserade barnen på stadsdelen och vi fick även stöd från juristen på polishuset i Uddevalla. G. Karlsson har antaglligen fått "klandring" på polishuset och även från bostadschefen, och vi fick stöd. Bra, men vi visste samtliga tydlgen inte att G. Karlsson är "chefen" på stadsdelen Dalaberg och i sin roll som äldsta (över 40 år hyresgäst där) att hon utövade mycket stark inverkan på dem tre kvinnorna  från lokala sociala tänsten och det verkade som att hon framför allt var vänninan till socialutredarna där vid namn Ulla och Ulla-Britt Kärnberg. Så därifrån startade socialtjänstens terror mot mina barn. Så socialtjänsten tog sidan till och beskyddade rasisten, dock inte mina barn, vilka i själva verket var de verkliga offren för rasism och trackassering (förföljelse).  Hursomhelst, nu känner Ni till förhistorian bättre nu.

Så, i min lägenhet, med hela 78 timmar försening, stormar in två okända för mig damer, jag känner igen så småningom Ulla efter hennes figur, men den andra, den okända mig, om vilken jag 2 dagar senare ringer till ledningen på sociala tjänsten i centrum för att erhålla hennes namn, och tog reda på att hon nu hette Ulla-Britt Kärnberg, hon.. istället för att uppvisa sitt stöd till mig som till ett offer för manligt våld, kastar sig över mig från dörrtröskeln, och anklagar mig nu att "Varför i hela världen Du gjorde ej abbort på Din son nu?". Jag blir helt chockad till den graden, eftersom fallet handlar inte alls om någon sort... abort! (Och verkligen just då kom jag ihåg att Försäkringskassan jobbade hårt på att övertyga mig att göra abort på mitt tredje barn, men eftersom jag var och är en våldmotståndare, en motståndare till abort och mord, jag gick ej på det direkt då. Och trots allt var jag tvungen att ta mig till gynekologen, eftersom det var tvång utövad mot mig år 2001, men gynekologen själv beslutade, att jag hade passerat över månaderna och befann mig i sen graviditet för att ta risken. Nu dock, hela 7 (sju) år senare, försökte Ulla-Britt Kärnberg att tillskriva gynekologens beslut åt mitt egna samvete! Jag tog på mig skulden för allt hemska som skedde på denna Planet, tydligen!)

Just här är jag skyldig att lägga till, att jag lyder ej utav några mentala sjukdomar och att sedan min första graviditet och sedan år 1996 jag lyder utav svår reumatism, men att mina nerver är direkt... en elefants nerver, ändå är jag emmigrant i Sverige! Såledess är kraven på deras tjänstemän om abort direkt olagliga och tvångsmässiga.

Men det är tydligt, att Kassan har startat sin idiotiseringsprojekt om mig redan från min tredje och för dem icke önskvärda graviditet från ca år 2000. Eller åtmintone så lämnade de aldrig någon förklaring till mig varför just för mig så gällde inte de svenska lagarna. Det skedde så helt enkelt att på den tiden i Kassan en annan tjänsstekvinna - Gunilla Bjurebratt läxade upp mig under hela fyra timmar och istälet för en liten barnbok för "Välkommen till världen" till tredje barnet, då nyfödd baby,  så blev det bråk! Men det är nog en annan historia!

Vid denna fråga jag blir chockad till x-graden och kan inte återhämta mig från chocken för att ens besvara till Ulla-Britt. Det blir svarare, eftersom hon börjar även hon att läsa moral för mig och att klandra mig om varför jag inte gjort aborten.
Under tiden för Ulla-Britts bråk som sker lokaliserad framför barnrummet, blir min 6-årige då sonen väckt och snart står han bredvid mig. Han lyssnar på Ulla-Britt och är förvånad varför denna tant önskar ej nu honom levande. Eftersom barn är ej några döda föremål ändå. I denna åldern de hör allt perfekt och tolkar och förstår allt perfekt. Månader efteråt behövs för att jag skall lugna ner honom och för att övertyga honom att från min sida har han varit ett önskat barn, och inte det, som han redan... tror sig att han betyder för sina föräldrar.

Jag lyckas att föra in damerna till vardagsrummet längre bort från den chockerade över det hörda, barnet. Under tiden gör de sin obbligatoriska kontroll över bostaden och sätter sig till slut i min soffa. De ger mig ett 10-tals råd, typ att själv ta kontakt med Kvinnojouren. För vilka jag tackar. De visste ej hur de skulle koppla samman mina sladdar, och var inte jag en "manlig flicka" själv? För att fixa dem själv - blev det svar på mitt vädjan till deras besök.

Sedan vänder sig Ulla till Ulla-Britt "Säg det nu, öööökhhh...vad skall vi fylla i pappren under "Syfte för besöket?" - frågar den snällare och mest osäkra Ulla sin kollega.
(Alltså mina döttrar begav sig samma morgon till skolan, men jag oroade mig, att eftersom hela familjen precis gick igenom vår nåsta i rad mag- och tarm-virusinfektion, att jag ej hade telefonkontakt med barnen på skolan. Jag hade då även nämnd inför båda damerna att ena av barnen gick till skolan med fortfarande dålig mage - att hon hade fortfarande "Bubblor i magen". Detta var p g a virusinfektionen i magen, hon hade ej återhämtat sig än helt enkelt. Detta hörde bada damerna gott och väl.

Just då hör jag Ulla-Britt Kärnberg att besvara Ulllas fråga:
"Eee, fyll in famljevåld och att barn blivit drabbade".

Och på det viset Ulla och Ulla-Britt (båda Ullorna, som jag kallar dem) omändrar "bubblor i magen" till "drabbade av familjevåld barn". Och med detta för de in fallet under avdelning "Barn och ungdommar" på sitt jobb.

Jag börjar meddetsamma och på plats att protestera, att mina barn har ej närvarit ens vid konflikten mellan mig och deras far. Att det är jag själv som är den drabbade. Och inte barnen. Att de drar in barnen i det hela utan fakta. Att barnen har sovit mer än lugnt inne på sitt rum och har ej närvarit vid vår konflikt på andra delen av lägenheten belägen.
Att de ej vaknade ens.
Men de båda bara log segrande med mungippan på snett och fortsatte med att fylla i detta, som båda hade kommit överens om oss i förväg antagligen.

För socialtjänsten spelade tydligen ingen roll, att min dotters mage fortfarande bubblade, att hon hade ej återhämtat sig av magvirusinfektionen, och att jag oroade mig över förlorade kontakten med henne under tiden hon var på skolan, jag behövde veta om hon mådde bättre, ändå fanns hon med diarre på skolan.
Förgäves försökte jag att styra om ämnet till dotterns läkardokumentation som kunde duga som bevis, om de nu ej trodde oss, eftersom det fanns läkarundersökning. Hon var den mest drabbade barnet av magvirusinfektionen och för henne gjorde vi specielll läkarutredning.
Men, nej, ack, damerna ville inte höra ens om detta. Det mest viktiga för de var, tydligen, att de skulle ändra om hela fallet och att de fick föra in det under och administrera det under felaktiga, men av de super-önskvärda och kanhända t. o. m. i förväg planerade avdelningen "familjevåld över barn och ungdommar", till vilket de strävade tydligen i flera år! För att förhålla sig till fallet från helt andra lagar och paragrafer.

Tydligt var att nu öppnade sig deras "fallskärm" (möjlighet) att svartmåla mig till "aggresor" - något som de försökte under flera år via dagiset, grannen, och skolan innan. Och jag tog ej fel. I sin dokument sänt till Sofia, socialsekreteraren Katarina Randrup hade beskrivit mig lögnaktigt som "mycket farlig för sin omgivning, aggresiv person". Som om jag vore något djur! Ord efter ord hade socialtjänstens kvinnor bytt ut vårt verkliga fall med deras egna fabrikationer samt förtal mot oss. För dem spelade det ej någon roll, att jag var diplomerad pedagog med sju år arbetslivserfarenhet i branchen som lärarinna. De visste sitt eget. Ett-enda besök från socialtjänstens anställda hemma - och de gjorde från offret - brottsling i sin dokumentation på socialtjänsten och för alltid i framtiden. Fallet vändes om i 360 grader, och upp och ner med benen!

De tog farväl och gick... Och nästa dag börjar de beskjutta mig med oändliga E-mails, där de bjuder mig bl. a. på besök inne på deras myndighet i Dalaberg. Jag tackar Nej hövligt och tackar för de goda råden jag redan fått och att nu behöver jag jobba på den plan, vi gjorde tillsammans mot pappans beteende.

Just då dock lägger jag märke till föjande lögn, som Ulla-Britt Kärnberg "vävt in" i sina E-mail till mig: "Du sade väl att Du bodde ihop med pappan, du sade det till oss när vi besökte dig och var hemma hos dig"-  sjutter Ulla-Britt in som om det är bland annat någonting som verkligen är och detta gör hon retroaktivt, som om verkligen skulle ha sagt något liknande.
Jag blev förbannad! Vad är det nu då de skall härnäst hitta på?!? Hur i hela världen har de kommit på något liknande? Hur kan de ens föreställa sig detta vid dem tråkiga omständigheterna som de bevittnade att de ägde rum? Såg de inte med egna ögon vad som försigick mellan oss båda?
Jag svarar då skriftligen till henne, hurså, att hela deras besök har jag varit tvungen att spela in med tekniksa medel  och där kan vi spela upp inspelningen så kan de själva höra vad jag och vi samtliga pratat om.
Där har jag förklarat tydligt för dem under besöket att vi är skilda sedan 10 år och att han hade en anna flickvän i ögonblicket. Jag sade något i stilen  att de själva fick lyssna av ljudinspelningen för att fräscha upp sitt minne vad jag har sagt till dem, om de nu vill det!
Jag var tvungen att fortsätta upprepa detta i E-mail-korrespondensen  och även att upprepa samtliga FAKTA - om igen, vad som hände, varför de blev tillkallade o s v. Just för att få allting svart på vitt den här gången. Eftersom jag märkte den tydliga tendensen hos dem att ändra om våra muntliga samtal i efterhand och retroaktivt i deras egna papper om fallet om vilket de in i minsta detalj tydligen satt och fyllde i efter besöket.

Men då svarade Ulla-Britt Kärnberg med följande hotelser "Sluta skriv eller skall vi resa en ny socialutredning för dig!" Jag svarade skriftligen att, "det är upp till Er själva om ni har gott om resurser och känner Er sysslolösa, terrorisera mig - offret nu då! Men ändå glöm ej att just jag är offret, och inte mina barn, de närvarade ej - ändra ej om fallet, är Ni snälla!"
- Falsifikationens orättvisa sved!

Bra gjort av mig, kan Ni säga. - Fint. Men att deklarera för dem verkligheten svart på vitt, och att bli "tillrättade" och korrigerade, tydligt är här att socialtjänsten hatade detta. De var nog vana vid att göra fria uppsatser på den här arbetsplatsen. Skulle de tillåta mig att slå sönder deras praktik - knappast! Jag fattade, att socialtjänstens personal, p g a sin praktik att omändra fallen, föredrar framför allt den muntliga kontakten, då dessa ger dem möjligheten och utrymmet att sedan i lugnt och ru att retroaktivt ändra om fallet till deras tycke och plan i sin tjänstedokumentation! Jag antog att de är plågade utav långvarig passivitet, inget att göra, de var nog uttråkade på ett provinsiellt sätt.

Vid denna tidpunkt blev de förbannade och började hota med allt möjligt. De tog inte att någon emmigrant försökte korrigera dem skriftligen dessutom!

Jag kände på mig att FÖRTAL tillverkas mot oss. Åtta månader senare bekräftades min misstanke om förtal, eftersom deras förtal då helt öppet kulminerade med anledning av familjens helmintosepidemi i aug-sept 2007 vilken blev omändrat av både socialtjänsten och mina svenska läkare lokalt till "maskfobi och schisofreni". (De beslutade att "slå till" nu emot hela min familj, utan att göra skillnad på barn eller vuxna under kritiskt för vårt liv hälsotillstånd och ögonblick, just då när vi var i kritiskt behov utav intravenös dehidratering ("Ringer" i armen från dropp).

Så jag idag kopplar här samman faktummet, att den här konspirationen kulminerade 8 månader senare än det här ovanbeskrivna tillfället, i att den här involverade fr. ovan damen - Ulla-Britt Kärnberg tillsammans med sin socialsekretärare, född i Skåne - Katarina Randrup, båda aktiviserade direkt en ny socialutredning den 17 augusti 2007.  "Fällan" via läkarens förolämpningar den 17 aug.  från dörren och läkarhånet mot mina barns livskamp, samt min fysiska misshandel hos  på fösta besk hos ny läkare av Vårdcentralens personal - var "gillrad" utav just Socialtjänsten Dalaberg i Uddevalla på dess "beställning" så att säga, för att jag skulle framställas som "aggresiv" (de behövde tillfoga mig blåmärke för att jag skall se ut som sådan, om jag nu inte var sådan person!)!
Det är ett nytt tillfälle, beskrivet tillbaka i min semtomovi.blog.bg, samt finns att beskåda i hittils 2 filmer, som hänger på www.youtube.com från nicken sportsnut712001 där, som detta tillfälle är mera i detalj beskrivet och där får Ni ihop och blir till 100% övertygade att det ej kan vara annat än illvilja och vilja att skåda svårt suka, jävlas och konspirera. För deras plan behövdes det även, att den här okände för mig nye doktorn - doktor Johnas Lundberg på Vårdcentralen Dalaberg i Dalaberg, Uddevalla, förstörde oc mörklade 3 år av mina läkarbesök och läkarbehandlingar på sin arbetsplats - VC Dalaberg i Uddevalla, i sitt s k "Vårdintyg" som han provocerade fram via förolämpningar.Han vidare tillkallade 3 av sina sjuksyster vilka samtliga mycket aggresiva tillfogade mig blåmärken över hela halvan - överkroppen, bålen, och båda armarna. Vidare förnekade dr Lundberg och mörklade i sitt s k Vårdintyg även familjens helmiintosepidemi och 3-månader långa kampen på liv eller död för samtliga mina familjemedlemmar. För ändamålet deltog tre läkare till - distriktläkararna dr Ioan Mihoc (född i Rumänien och svärfar till Slutna avdelningens chefen där), samt det polsktbrytande dr Ewa Johansson, vilken ville ej korrigera sitt läkarjournal om dotters 15-cm långa mask, som hon beskrev felaktigt att hon aldrig tått i sin läkarjournal - trots att jag i 10-tals faxbrev ombad henne. Här deltog även infektionsläkaren dr Olafr Steinum, född i Norge och infektionsklinikens chef och Morbidkommittetens styrelseman, som slarvade bort och beskrev som "negativa svar" ett dusin maskar mellan 3 och 15 cm som hans sjuksköttrska på bandinspelning dock avslöjar honom flera gånger om (se blog.bg tillbaka om anteckninga av telefonsamtal med infektionssysterns emottagande av "maskar), bekräftar att hon har verkligen fått just "maskar). Dr Steinum vägrar sedan 2007 lämna ifrån sig även mig via lag tillhörande läkarintyg för 3, 27 och 30 juli 2007 från Akutmottagningen, som hos dr Eiridur, dr Baback och en till Akut-läkare (tre totalt) bevisar att jag fått just Ringer intravenöst i armen och inget annat vid dessa tre tillfällen. Vi har försökt och misslyckats att få tillbaka mina paper, som dr Steinum krampaktigt håller i även fram tills idag.
Så den 17 aug 2007 dr Lundberg förnekar helmintosen (vilken annars är bekräftad från familjen behandlande infektionsläkare i Bulgarien dr Söbtcheva på intyg från henne) i sitt "Vårdintyg" och tillkallade direkt 2 poliser som fattade bokstavligen "ingenting", då de fattade att det hela lät skumt, men hade ej makt att ändra på något. Doktorn bestämde fallet helt. Och så blev på band, som finns på www.youtube.com att åhöra hur dr Johnas Lundberg och ena av hans sjuksköterskor glädjer sig då jag skriker att "Ni skådar mig, detta är våld" - mycket självbelåtna de svarar "Ja, detta är våld! Så what?!". Och då hotar dr Lundberg när poliserna hämtar mig "Vi skall låsa in dig på ett ställe där maskar skall äta upp din hjärna hela livet, ha ha ha" (*Jätte-roligt* alltså höra en okänd läkare prata så till ny patient, eller hur?!) - Han var alltså helt hysterisk och utanför sig själv av glädje och njöt när han vägrade mig att gå förbi mitt hem och ta farväl av barnen eller meddela att mamma skall vara borta ur deras liv från och med nu.

Så jag blir inlåst på Avdelning 67 vid NÄL i Trollhättans stora sjukhus i mest avlägsna och okända för allmänheten del av sjukhuset, under polisexkort och dörren är strängt övervakad efter att polisparet har överlämnat mig där likt en fånge och kriminell, och med avbruten min och barnens tarm-diet (socialtjänsten startar riktig häxjakt mot barnen då  vilka har fortfarande 6 diarreer om dag, liksom jag, och pappan blir tvungen att gömma barnen från hus till hus. "Snäll socialtjänst" inte sannt? Jätte-"snälla" allihopa!). Avdelningens chef visar sig vara svärson till 1 av de inblandade läkarna - till dr Ioan Michok, emedan en infektionsläkare är maka till dr Jonas Lundberg. Mot min vilja blir jag inblandat i en Riktig provintiell familje- Tvålopera, alltså!



(Fortsättning följer... måste göra rast, för trauman är inte läkt i min själ av deras brutalitet än.. Måste hämta andan....)


 




Ãëāņķâāé:
2



Í˙ėā ęîėåíōāđč
Ōúđņåíå

Įā ōîįč áëîã
Āâōîđ: semtomovi
Ęāōåãîđč˙: Ëč÷íč äíåâíčöč
Īđî÷åōåí: 1440289
Īîņōčíãč: 342
Ęîėåíōāđč: 1106
Ãëāņîâå: 727
Āđõčâ
Ęāëåíäāđ
«  Āīđčë, 2024  
ĪÂŅ×ĪŅÍ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930